Kvalitní vzdělávání
Budoucnost patří lidem, kteří vidí příležitosti před tím, než je vidí ostatní.
Společenská transformace
Popis
Cílem je zvýšit dostupnost kvalitního vzdělání pro všechny skupiny obyvatel, včetně znevýhodněných, čímž bude zajištěna větší flexibilita na trhu práce, zvýší se atraktivita kraje pro mladé a nově příchozí a bude podpořena odolnost v reakci na očekávané socioekonomické změny. Cílem je rovněž ukotvit vysokoškolské vzdělávání v centru regionu.
Zdůvodnění
Investice do potenciálu lidí a péče o něj je zcela klíčovou podmínkou pro úspěšnou restrukturalizaci regionu v souvislosti s ukončováním těžby uhlí a energetickou transformací i pro obnovu a posílení resilience po pandemii COVID-19. Jak bylo uvedeno výše, změna vzdělanostní skladby obyvatel kraje je základním předpokladem budoucího úspěchu. Kvalitní vzdělání usnadní schopnost se co nejpružněji přizpůsobit probíhajícím i očekávaným socioekonomickým změnám, umožní zvýšení zaměstnanosti a zaměstnatelnosti obyvatel, včetně ohrožených skupin. Dostupná oborová struktura i stupně vzdělávání odpovídající současným a budoucím požadavkům zvýší atraktivitu celého regionu pro stávající obyvatele i nově příchozí. Vzdělaná populace a kvalifikovaní lidé přispějí k rozvoji celého regionu a minimalizaci nežádoucích společenských jevů.
Typové intervence
Intervence budou zaměřeny na rozvoj všech stupňů vzdělávání, a to ve spolupráci se zřizovateli mateřských a základních škol. Kraj v roli zřizovatele středních škol bude usilovat o změnu příležitostí pro vzdělávání ve prospěch kvalifikací pro potřeby zaměstnavatelů v regionu a k růstu kvalitního všeobecného vzdělání. Budou vytvořeny podmínky pro ukotvení vysokoškolského vzdělávání v regionu, a to s ohledem na specifika regionu – balneologii, kreativní obory a specifické průmyslové obory. Podpora celoživotního vzdělávání bude předmětem spolupráce s podniky, nestátními neziskovými organizacemi a univerzitami v sousedních regionech. Budou vytvořeny podmínky pro práci s talenty a vznik elitních základních a středních škol.
- vytvoření strategie vzdělávání a celoživotního učení KVK a systematický sběr dat
- podpora rozvoje kreativity a podnikavosti v celé struktuře vzdělávacího systému, včetně zajištění lidského kapitálu v této oblasti
- rozvoj vysokoškolského vzdělávání navázaného za výzkumnou činnost ILaB
- podpora vysokoškolského vzdělávání na území kraje provázáním se středním školstvím v kraji
- založení nových oborů vzdělávání v oblasti kreativních a uměleckých průmyslů na vyšších odborných školách v regionu a jejich provázání zejména s uměleckými fakultami Západočeské univerzity v Plzni a Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně
- podpora studia STEM oborů, zejména v návaznosti na potenciální novou energetiku
- podpora nových studijních oborů v návaznosti na globální trendy a vývoj nových technologií (např. Průmysl 4.0, digitalizace, SMART, oběhové hospodářství/ cirkulární ekonomika, ekologické zdroje energie/ nová energetika)
- podpora propojování a rozvoje spolupráce mezi podniky v regionu a školami, obecně participace všech partnerů, široké i odborné veřejnosti v oblasti vzdělávacích aktivit
- podpora rovných příležitostí ve vzdělávání včetně podpory nadaných a velmi nadaných dětí, žáků a studentů.
- podpora aktivit vedoucích ke snížení dopadu slabého sociálně-ekonomického zázemí rodiny na školní výsledky žáků a studentů.
- „internetovné“ – podpora přístupu k digitálním dovednostem a koncovým zařízením pro rychlý internet v sociálně slabých rodinách
- využití iKAP regionu pro zkvalitnění školství
- podpora nových forem vzdělávání typu e-learningu, a to personálně, znalostně i fyzicky (investičně)
- optimalizace sítě mateřských a základních škol v regionu a podpora jejich diverzifikace (cizojazyčné či alternativní mateřské a základní školy)
- posílení kariérního poradenství a nových forem podpory výběru škol na základních školách
- ppodpora celoživotního vzdělávání s metodickou podporou kraje
- vytváření infrastruktury pro zážitkové vzdělávání v celém kraji
- podpora místních aktivistů, komunitních spolků a komunit a potřebné infrastruktury v oblasti vzdělávání a alternativní kultury
- provázání marketingových aktivit (zážitkové vzdělávání, sport, volný čas, přírodní a kulturní památky) pro lepší informovanost stávajících obyvatel, nově příchozích i turistů
Typy příjemců
Obce a jimi zřizované organizace, kraj a jím zřizované nebo zakládané organizace, malé, střední a velké podniky, soukromí zřizovatelé škol, střední, vyšší odborné a vysoké školy, nestátní neziskové organizace
Synergie a komplementarity
OP JAK, OP TAK, IROP, OPZ+, Interreg