31. 10. 2024 / 08:11
idnes
Kreativní a kulturní odvětví mají veliký potenciál. Agentura 4K připravuje projekty, které tyto oblasti rozvíjejí, usnadňují tvůrcům jednání s úřady i propagaci.
Kreativci si zaslouží naději a příležitost, věří Agentura 4K. Šikovných, pracovitých a talentovaných lidí je v Karlovarském kraji dostatek, ale ne vždy se jejich práci dostává pozornosti a podpory. Tento stav se snaží změnit Agentura 4K, která vznikla jako pomyslný pomocník kreativcům, tvůrcům, ale i zástupcům měst a obcí. Ta připravuje řadu projektů, vzdělávacích programů a provozuje také virtuální galerii.
„Náš region má obrovský potenciál právě v oblasti kultury a kreativity. Naším hlavním cílem je podporovat místní tvůrce, umělce, designéry a další profesionály z kreativních oborů a zároveň posilovat ekonomiku a identitu kraje prostřednictvím kultury a inovace,“ potvrdil Pavel Felcán, ředitel Agentury 4K.
Právě kulturně kreativní odvětví jsou podle něj důležitými ekonomickými sektory. „V kraji se nedá spoléhat pouze na těžbu uhlí nebo lázeňství. V evropském i světovém měřítku se právě kulturně kreativní odvětví stávají nejsilnějším sektorem. Náš region je strukturálně postižený, chybí tu například vysoká škola, ale existují cesty, jak situaci zlepšit,“ myslí si Felcán.
Nezůstalo jen u slov
Agentura 4K realizuje zajímavé projekty, které nabízejí kreativcům i obcím konkrétní pomoc. Na spolupráci s místními samosprávami je zacílen například projekt koordinátor pro kulturní a kreativní činnosti pro obce. „Ten pomáhá obcím naplno využívat kulturní a kreativní potenciál, který mají k dispozici. Spolupracujeme s veřejnými i soukromými partnery, abychom podpořili rozvoj kulturních projektů, které mají trvalý dopad na komunitu a region,“ doplnil Felcán.
V rámci agentury funguje od září také virtuální Galerie kreativců, která slouží jako pomyslná výkladní skříň pro regionální tvůrce. Registrovat zdarma se může každý, zabere to prý jen pár minut. „Galerie kreativců 2.0 propojuje lokální tvůrce a odborníky z různých oblastí. Od natáčení videí přes produkci, scénické umění až po práci se dřevem a další řemeslné tvorby. Tento projekt má za cíl poskytnout platformu pro sdílení znalostí, zkušeností a služeb místních kreativců,“ informoval ředitel.
Kurátorkou virtuální Galerie kreativců je Štěpánka Kolesnyk Pitterová. „Pracuji sama jako kreativec. Měla jsem pocit, že zde nefunguje komunita tvůrců, proto se mi myšlenka ucelené databáze velice líbila. Pojďme v rámci galerie představit šikovné ruce a kreativní hlavy regionu,“ láká k registraci kurátorka.
Nechybí silné příběhy
Důležitým prvkem činnosti agentury je dodat tvůrcům motivaci, možnost vzdělání a také představit silné příběhy kolegů. „Kromě našich hlavních aktivit pravidelně vydáváme Magazín 4K. Jeho prostřednictvím informujeme o kulturním dění v kraji, o příležitostech, možnostech vzdělávání a financování. Přinášíme příběhy z dobré praxe a sledujeme aktuální trendy v kulturních a kreativních odvětvích,“ popsal Pavel Felcán s tím, že agentura se snaží kreativcům pomoci také se startem konkrétních projektů. „Ve spolupráci s Inovačním centrem INION jsme za tímto účelem v říjnu letošního roku spustili rozvojový program OVACE, který pomáhá tvůrcům a organizacím sdružujícím kreativce s rozjezdem nových produktů, služeb či projektů. Program zahrnuje mentoringová setkání, individuální konzultace a inspirativní workshopy. Ty účastníky provedou všemi klíčovými aspekty podnikání, tedy od rozvoje podnikatelské vize až po efektivní marketing a fundraising,“ podotkl ředitel.
Tvorba nezná hranice
Agentura 4K slouží pro místní tvůrce i jako pomyslný most do sousedního Německa. „Realizujeme přeshraniční networkingový projekt v rámci evropského hlavního města kultury Chemnitz, který podporuje spolupráci mezi kreativci z obou stran hranice. Projekt pomáhá vybudovat nové vazby, podporuje výměnu zkušeností a vzájemnou inspiraci mezi umělci a odborníky v oblasti kultury,“ nastínil ředitel Felcán.
Činnost agentury je financována Karlovarským krajem, ale vedení 4K aktivně jedná také s velkými firmami v regionu a pracuje na získání finančních zdrojů z Evropské unie. „V příštím roce by měl odstartovat strategický projekt, který díky evropským financím pomůže rozjet naše aktivity na sto deset procent. Do budoucna chceme tvůrcům nabídnout například sdílené prostory pro tvorbu,“ přeje si Pavel Felcán.
Veřejnosti na očích
Agentura 4K i Galerie kreativců se prezentují také na nejrůznějších veřejných akcích. „Například na 6. prosince plánujeme Vánoční burzu, neformální setkání v přátelském duchu plné tvoření a vánočního minijarmarku. Podrobnosti se lidé dozvědí na našich sociálních sítích,“ uzavřela Štěpánka Kolesnyk Pitterová, kurátorka Galerie kreativců.
Zdroj: Kreativci si zaslouží naději a příležitost, věří Agentura 4K - iDNES.cz