Termín
leden 2023
Popis
Jednou z priorit kraje i krajské metropole by mělo být maximální uspíšení realizace obchvatu města Karlovy Vary. Primárním důvodem je zvyšující se intenzita dopravy na průtahu městem, která podle posledního sčítání dopravy (2021) dosahuje už 34 tísic vozidel/den. To je stejný provoz jako na středních úsecích D8.
Propočet České společnosti stavebních inženýrů z roku 2016 (na CSD 2016) předpovídal kolaps dopravy na průtahu a ve městě na rok 2029. Dle nárůstu intenzity dopravy ale zřejmě může nastat už dříve. Zejména s očekávaným nárůstem dopravy v důsledku pokračující dostavby D6, která se stane významnou alternativou pro D5 směrem na západ Německa.
Jako významnou bariéru a faktor negativně ovlivňující životní prostředí ve značné části města průtah a dopravu na něm označuje i Územní studie silniční dopravy v oblasti Karlových Varů (10/2018), kterou si nechal zpracovat kraj.
Kraj sice nemůže být investorem, ale je třeba, aby vyvíjel co největší úsilí o zařazení obchvatu na seznam priorit ŘSD.
Negativa průtahu:
- Hluková (hygienická zátěž) - viz příloha
- Vede kolem řeky Ohře v nejnižších částech města, kde panují nejhorší rozptylové podmínky - negativní vliv na zdraví obyvatel
- Kumuluje dopravní zátěž z několika hlavních dopravních tahů (D6, I/6, I/13 a I/20) přímo do středu města
- Vytváří větší bariéru než řeka Ohře (pěší, cyklisté)
- Deformuje centrální část města
- Vede vzdušnou čarou něolik set metrů od lázeňského území a území začleněného do UNESCO
Možná pozitiva včasné výstavby obchvatu:
- Zklidnění průtahu
- Vznik brownfieldů - možnost inovativních projektů přímo ve středu města a zahuštění zástavby
- Možnost vzniku pracovních příležitostí kolem trasy obchvatu
- Ušetření vysokých nákladů, které bude třeba v nejbližší době vynaložit na "humanizaci" okolí průtahu - protihlukové stěny
- Odvedení kamionové dopravy z centra města